Voorwaarden

Algemene Verkoop- en Leveringsvoorwaarden

Van  JaKwa Keuringen & Inspecties

Gevestigd aan de Fred-Hendrikstraat 83

5923 BL te Venlo

 

  1. Toepasselijkheid

Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle overeenkomsten tussen JAKWA en haar klanten, alsmede op alle offertes, resp. door de klant verstrekte opdrachten met uitsluiting van eventuele algemene voorwaarden van de klant, van welke aard dan ook.

Afwijkingen van de toepasselijkheid van deze algemene voorwaarden en van deze algemene voorwaarden zelf binden ons eerst nadat deze schriftelijk aan de klant zijn bevestigd.

Op het moment van totstandkoming van een overeenkomst wordt de klant geacht akkoord te gaan met de uitsluitende toepasselijkheid van deze algemene voorwaarden; hetzelfde geldt voor de door de klant verstrekte nadere opdrachten, zowel mondeling, telefonisch, per telefax of op enige andere wijze verstrekt, zodat een schriftelijke bevestiging door ons niet alsnog noodzakelijk is.

 

  1. Offertes
  2. ledere offerte blijft ongewijzigd geldig gedurende een in de offerte vermelde termijn, bij gebreke waarvan de offerte vrijblijvend is.
  3. AlIe bij een offerte verstrekte prijslijsten, brochures en andere gegevens zijn zo nauwkeurig mogelijk opgegeven. Deze zijn voor ons slechts bindend indien dit uitdrukkelijk schriftelijk is bevestigd. Wij zijn niet verplicht detailgegevens te verstrekken tenzij anders schriftelijk overeengekomen.
  4. Alle bij de offertes verzonden brochures, prijslijsten en alle daarbij verstrekte technische gegevens in de vorm van tekeningen, ontwerpen, modellen, monsters e.d., alsmede alle andere schriftelijke stukken blijven uitdrukkelijk ons intellectuele eigendom.

Zonder voorafgaande schriftelijke toestemming is het de klant uitdrukkelijk verboden om dergelijke informatie te kopiëren en/of door derden te laten gebruiken en/of door te verkopen. Het gebruik van deze informatie dient beperkt te blijven tot eigen gebruik in

het kader van de offerte en de eventueel verstrekte opdracht. Op ons eerste verlangen en in geval de klant geen overeenkomst afsluit binnen de aanbiedingstermijn of deze annuleert, dient alle informatie onmiddellijk te worden geretourneerd.

  1. Wij zijn gerechtigd om de kosten welke gemaakt zijn om een gecompliceerde aanbieding te doen aan de wederpartij in rekening te brengen indien geen overeenkomst wordt afgesloten.
  2. De aangeboden prijzen gelden slechts voor de aangeboden hoeveelheden.
  1. De overeenkomst
  2. Een overeenkomst komt eerst tot stand op het moment dat wij de order uitdrukkelijk schriftelijk hebben aanvaard, respectievelijk hebben bevestigd. In geval van een bindende offertetermijn geldt dat de overeenkomst tot stand komt op het moment van acceptatie van aanbod door de klant. De opdrachtbevestiging of de bindende offerte wordt geacht de overeenkomst juist en volledig weer te geven.
  3. Eventuele later gemaakte aanvullingen en/of wijzigingen alsmede (mondelinge) toezeggingen van ons of ons personeel, vertegenwoordigers, agenten of andere tussenpersonen zijn slechts bindend indien wij deze schriftelijk hebben bevestigd door een daartoe bevoegde persoon.
  4. Voor leveringen of werkzaamheden waarvoor naar hun aard en omvang geen offerte of opdrachtbevestiging wordt verzonden, wordt de factuur tevens als opdrachtbevestiging beschouwd, welke ook geacht wordt de overeenkomst juist en volledig weer te geven.
  5. Elke overeenkomst wordt aangegaan onder de opschortende voorwaarde dat de klant voldoende kredietwaardig blijkt voor de geldelijke nakoming van de overeenkomst.
  6. Wij zijn gerechtigd bij of na het aangaan van de overeenkomst, alvorens (verder) te presteren van de klant zekerheid te eisen dat zowel aan betalingsverplichtingen als aan de overige verplichtingen zal worden voldaan.
  7. Wij zijn bevoegd om voor een juiste uitvoering van de overeenkomst derden in te schakelen. Zo mogelijk overleggen wij hieromtrent met de klant.
  1. Overmacht
  2. Onder overmacht wordt te dezen verstaan;

Elke van de wil van partijen onafhankelijke, c.q. onvoorzienbare omstandigheid waardoor nakoming van de overeenkomst redelijkerwijs door de klant niet meer van ons kan worden verlangd. Onder “overmacht” wordt in ieder geval begrepen: werkstaking, bovenmatig

(ziekte)verzuim van het personeel, transportmoeilijkheden, onvoldoende toevoer van grondstoffen/onderdelen, brand, overheidsmaatregelen, waaronder in- en uitvoerverboden, contingenteringen, bedrijfsstoringen bij de (toe)Ieverancier(s), alsmede wanprestatie bij de (toe)leverancier(s) waardoor wij onze verplichtingen jegens de klant niet (meer) kunnen nakomen.

  1. Indien naar ons oordeel de overmacht van tijdelijke aard zal zijn, hebben wij het recht de uitvoering van de overeenkomst zolang op te schorten, totdat de omstandigheid die de overmacht oplevert zich niet meer voordoet.
  2. Is naar ons oordeel de overmachtsituatie van blijvende aard, dan kunnen de partijen een regeling treffen over de ontbinding van de overeenkomst en de daaraan verbonden gevolgen. Tot enige schadevergoeding, van welke aard ook, zijn wij niet verplicht.
  3. Wij zijn gerechtigd betaling te vorderen van de prestaties die bij de uitvoering van de betreffende overeenkomst zijn verricht, voordat van de overmachtveroorzakende omstandigheid is gebleken.

 

  1. Prijzen
  2. Tenzij een bindende aanbiedingstermijn geldt is elke prijsopgave vrijblijvend.
  3. Tenzij anders vermeld zijn de prijzen:

– gebaseerd op de tijdens de offerte- respectievelijk orderdatum geldende hoogte van inkoopprijzen, lonen, loonkosten, sociale en overheidslasten, vrachten, assurantiepremies en andere kosten;

– gebaseerd op levering vanaf ons bedrijf, tenzij schriftelijk anders overeengekomen.

– exclusief BTW en andere rechten;

– voor orders buiten Nederland gebaseerd op levering af fabriek/magazijn;

– exclusief de kosten van montage en inbedrijfstelling, tenzij anders vermeld in welk geval deze afzonderlijk worden gespecificeerd;

– vermeld in euro’s onder voorbehoud van het recht.

  1. In geval van verhoging van een of meer der kostprijsfactoren zijn wij gerechtigd om de orderprijs dienovereenkomstig aan te passen, een en ander met inachtneming van de eventueel ter zake bestaande wettelijke voorschriften.
  2. Indien wij voor levering aan het adres van de koper dienen te zorgen dan zijn wij gerechtigd de transportkosten in rekening te brengen.

 

  1. Transportkosten en transportrisico
  2. De wijze van transport, verzending, verpakking e.d. wordt indien geen nadere aanwijzing door de klant aan ons is verstrekt, door ons als goed koopman bepaald.
  3. Het transport van goederen geschiedt in beginsel voor ons risico, uitgezonderd zendingen buiten Nederland. Onze aansprakelijkheid is te allen tijde beperkt tot de aanschaffingsprijs van de goederen. Wij zijn gerechtigd een assurantietoeslag in rekening te brengen.

 

  1. Levering en levertijd
  2. Tenzij anders overeengekomen dient u de levering altijd bij ons op te halen.
  3. De overeengekomen levertijd c.q. termijn voor oplevering vangt aan op de dag dat wij de beschikking hebben over alle noodzakelijke gegevens en bescheiden. Als tijdstip van levering onverminderd het bepaalde bij art. 15 geldt het moment dat de goederen worden uitgeladen/gelost (de feitelijke overdracht).

Het risico der goederen gaat dan over op de klant. Dit geldt ook indien wij de goederen moeten monteren c.q. in bedrijf stellen.

  1. De klant is verplicht het geleverde c.q. de verpakking uiterlijk binnen 24 uur na levering op eventuele tekorten (manco’s) of beschadigingen te controleren, of deze controle uit te voeren binnen 10 dagen na onze mededeling dat de goederen ter beschikking van de klant staan.

De klant dient de bij de aflevering geconstateerde tekorten en/of beschadigingen uiterlijk binnen 24 uur na levering aan ons te melden, bij gebreke waarvan wij gerechtigd zijn om reclames dienaangaande niet in behandeling te nemen.

  1. Wij zijn gerechtigd om te leveren in gedeelten (deelleveranties) welke afzonderlijk kunnen worden gefactureerd . De klant is dan verplicht te betalen overeenkomstig het bepaalde in artikel 14 van deze voorwaarden, tenzij schriftelijk anders overeengekomen.
  2. Indien de goederen in opdracht van de klant dienen te worden gekeurd gelden, in afwijking van art. 7 lid 2 de goederen als geleverd wanneer deze, of de belangrijkste onderdelen daarvan ter beproeving/keuring bij de betreffende fabrikant (derden of wijzelf) gereedstaan. Een en ander nadat de klant hiervan schriftelijk in kennis is gesteld. De goederen zijn vanaf dat moment voor risico van de klant, ook al zorgen wij vervolgens voor transport.
  3. Indien de goederen niet binnen 10 dagen na kennisgeving van levering worden afgenomen of in geval van afroepcontracten de overeengekomen afroeptermijn door de klant niet in acht is genomen, zijn wij gerechtigd de betreffende goederen te factureren terwijl vanaf dat moment deze volledig voor rekening en risico van de klant worden opgeslagen.
  4. Overeengekomen levertijden gelden immer bij benadering. Bij overschrijding daarvan is de klant gerechtigd ons een redelijke termijn te stellen van ten minste 14 dagen waarbinnen de goederen alsnog moeten worden geleverd. Blijft levering opnieuw uit dan is de klant gerechtigd de overeenkomst te ontbinden, zonder dat wij zijn gehouden tot enige schadevergoeding van welke aard dan ook. De termijn van 14 dagen geldt niet voor speciaal bestelde producten met een lange levertijd, specifieke toepassing of vereiste keuringen.

Hier geldt een termijn, welke in verhouding dient te staan tot de complexheid en de levertijd van het product.

 

  1. Aanvaarding, keuring en reclames
  2. Indien de klant niet binnen 7 dagen na levering c.q. oplevering van goederen wegens gebreken, niet vallend onder art. 7 sub 3, schriftelijk bij ons heeft gereclameerd wordt hij geacht de goederen te hebben aanvaard. Indien de klant reclameert moet hij de goederen in onveranderde staat laten totdat wij de klachten hebben kunnen onderzoeken.
  3. Retourzendingen worden door ons alleen aanvaard, indien:
  4. a) wij ons voorafgaand schriftelijk akkoord hebben verklaard;
  5. b) dit franco geschiedt, tenzij anders overeengekomen;
  6. c) dit voorraad- of standaardmaterialen betreft en
  7. d) de levering niet langer dan 2 weken terug heeft plaatsgevonden, tenzij anders overeengekomen.

 

9 Toleranties met betrekking tot product en hoeveelheid

  1. Voor kleurafwijkingen niet groter dan kleurnuances kunnen wij geen aansprakelijkheid aanvaarden. De klant kan hieraan niet het recht ontlenen de levering te weigeren.
  2. Voor de toelaatbare maatafwijkingen wordt verwezen naar voor de betreffende artikelen nationale en internationaal vastgestelde normen, een en ander voor zover bij de aanbieding niet uitdrukkelijk schriftelijk is afgeweken en voor zover niet schriftelijk een speciale specificatie is overeengekomen.

 

  1. Garantie en service
  2. Gebreken aan geleverde goederen welke bestemd zijn voor langdurig gebruik kunnen gedurende 12 maanden na levering, uitsluitend te onzer beoordeling hetzij hersteld dan wel door nieuwe levering worden vervangen indien de gebreken naar ons oordeel of dat van de fabrikant te wijten zijn aan constructiefouten, de gebruikte materialen of de uitvoering waardoor deze voor de klant onbruikbaar zijn ter zake van de betreffende bestemming der goederen. Verbruiksgoederen, zoals bijvoorbeeld rubberdoppen en antislip schoenen, vallen niet onder deze garantie.
  3. De klant dient de gebreken binnen 14 dagen nadat hij deze heeft geconstateerd of redelijkerwijs had moeten constateren aan ons te melden.
  4. Goederen die voor reparatie en/of onderzoek in aanmerking komen dienen franco aan ons adres te worden toegezonden. Indien wij buiten ons eigen bedrijf reparatie of onderzoek dienen te verrichten zijn wij gerechtigd de reis en verblijfskosten aan de klant in rekening te brengen, alsmede eventuele transportkosten en de kosten van de te gebruiken beproevingsapparatuur. Onderzoek en reparatie vindt in beginsel plaats binnen ons bedrijf en wel tijdens de normale werkuren. Uitsluitend in geval er een afzonderlijk servicecontract is afgesloten kunnen werkzaamheden buiten normale werkuren plaatsvinden. Indien blijkt dat de ter onderzoek of reparatie aangeboden goederen geen gebreken vertonen zijn alle gemaakte kosten voor rekening van de klant.
  5. Alle aanspraken op reparatie of vervanging vervallen indien de klant zelf wijzigingen of reparaties aan het geleverde verricht of laat verrichten dan wel het geleverde niet nauwkeurig gebruikt volgens de eventueel bijgeleverde voorschriften of op andere wijze onoordeelkundig behandelt, gebruikt of voor andere doeleinden gebruikt dan de daaraan gegeven oorspronkelijke bestemming.
  6. Niet-nakoming door de klant van een van diens verplichtingen ontheft Jakwa van zijn verplichtingen uit dit artikel.
  7. Afgezien van de verplichting uit het eerste lid van dit artikel, zijn wij tot geen enkele schadevergoeding gehouden. Evenmin zijn wij aansprakelijk voor schade of letsel, toegebracht aan zaken of personen tijdens de werkzaamheden bij de klant op grond van de verplichtingen uit dit artikel.

 

  1. Aansprakelijkheid
  2. Behoudens bepalingen van dwingend recht zijn wij niet gehouden tot enige vergoeding van schade, van welke aard dan ook, direct of indirect, waaronder bedrijfsschade, aan roerend of onroerend goed, dan wel aan personen, zowel bij de wederpartij als bij derden. De wederpartij is verplicht ons te vrijwaren en schadeloos te stellen voor alle kosten, schade en interesten, welke voor ons mochten ontstaan als direct gevolg van vorderingen van derden op ons ter zake van voorvallen, daden of nalatigheden, waarvoor wij ingevolge deze voorwaarden tegenover de wederpartij niet aansprakelijk zijn. Met inachtneming van het elders in dit artikel gestelde, zijn wij in ieder geval niet aansprakelijk voor schade veroorzaakt door onoordeelkundig gebruik van het geleverde of door het gebruik daarvan, voor een ander doel dan waarvoor het naar objectieve maatstaven geschikt is.
  3. Tevens zijn wij niet aansprakelijk voor de schade veroorzaakt door een gebrek in ons product indien:
  4. wij het product niet in het verkeer hebben gebracht;
  5. het, gelet op de omstandigheden, aannemelijk is dat het gebrek dat de schade heeft veroorzaakt, niet bestond op het tijdstip waarop wij het product in het verkeer hebben gebracht, dan wel dit gebrek later is ontstaan;
  6. ons product noch voor de verkoop of voor enige andere vorm van verspreiding met een economisch doel voor ons is vervaardigd, noch is vervaardigd of verspreid in het kader van de uitoefening van ons bedrijf;
  7. het gebrek een gevolg is van het feit dat het product in overeenstemming is met dwingende overheidsvoorschriften;
  8. het op grond van de stand van de wetenschappelijke en technische kennis op het tijdstip waarop wij het product in het verkeer brachten, onmogelijk was het bestaan van het gebrek te ontdekken;
  9. wat de fabrikant van een onderdeel betreft, het gebrek is te wijten aan het ontwerp van het product waarvan het onderdeel een bestanddeel vormt, dan wel aan de instructies die door de fabrikant van het product zijn verstrekt.
  10. Onze aansprakelijkheid wordt (mede) beperkt door de maximale hoogte van onze product-, bedrijfsschade- en transportverzekeringen. Behoudens het elders in dit artikel gestelde, is schade veroorzaakt door ons aan de wederpartij (bedrijfsschade) te allen tijde beperkt tot de netto-factuurwaarde van het geleverde. Een schriftelijke afwijzing door de betreffende assuradeur van de geclaimde schade vormt volledig bewijs.
  11. Voldoening aan de geldende garantie-/reclameverplichtingen en/of betaling van de vastgestelde schade door ons en/of onze assuradeur(en) wordt aangemerkt als enige en algehele schadevergoeding. Voor het overige vrijwaart onze wederpartij ons uitdrukkelijk en volledig.
  12. Wij aanvaarden geen enkele aansprakelijkheid voor schade die mocht ontstaan door schending van octrooien, licenties en/of andere intellectuele eigendomsrechten van derden als gevolg van gebruik van, door of namens de klant verstrekte gegevens zoals tekeningen, modellen en dergelijke in de meest ruime zin. Indien wij in de met de opdrachtgever gesloten schriftelijke overeenkomst dan wel in onze opdrachtbevestiging verwijzen naar technische, veiligheidsvoorschriften, kwaliteitsvoorschriften en/of andere voorschriften, die betrekking hebben op producten, wordt opdrachtgever geacht deze te kennen, tenzij hij ons schriftelijk onverwijld van het tegendeel in kennis stelt. Alsdan zullen wij hem over deze voorschriften nader informeren. Opdrachtgever verplicht zich te allen tijde zijn afnemers schriftelijk in kennis te stellen van bovengenoemde voorschriften.
  13. Indien wij bij de montage en/of het bedrijfsgereed maken behulpzaam zijn, zonder dat dit in de opdracht is vermeld, geschiedt zulks op verzoek en voor rekening en risico van de opdrachtgever.
  14. Door het enkel in ontvangst nemen van de geleverde goederen door of namens de wederpartij, zijn wij gevrijwaard tegen alle eventuele aanspraken van de wederpartij en/of van derden tot betaling van schadevergoeding, ongeacht de schadeoorzaak, behoudens voldoening aan de garantieverplichting.
  15. Ter zake van verstrekte adviezen zijn wij slechts aansprakelijk voor normaliter vermijdbare en/of voorzienbare tekortkomingen daarin, doch ten hoogste tot een bedrag van de bedongen adviesvergoeding.
  16. Indien wij de goederen elders dienen in te kopen zullen de eventuele op die transactie toepasselijke (contract)bepalingen ook gelden jegens de wederpartij, indien en voor zover wij ons hierop kunnen beroepen.
  17. Behoudens het geval dat er sprake is van opzet of grove schuld van ons zelf en behoudens onze garantieverplichtingen zijn wij nimmer aansprakelijk voor enige schade van de opdrachtgever, waaronder mede begrepen gevolgschade, immateriële schade, bedrijfs- of milieuschade, dan wel schade als gevolg van aansprakelijkheid jegens derden.
  18. Behoudens grove nalatigheid aan te tonen aan onzer zijde zijn er aan keuringen en inspecties geen rechten te ontlenen, het is immers een momentopname.
  19. De gebruiker blijft te allen tijde verantwoordelijk voor het klimmaterieel.
  20. De onderdelen van een rolsteiger worden los gekeurd, voor de samenstelling van de steiger of het gebruik van de steiger ligt de verantwoording niet bij de keurmeester maar bij de bouwer.

 

  1. Betaling
  2. Tenzij anders overeengekomen dient betaling netto te geschieden zonder enige korting of schuldvergelijking, middels storting of overmaking op een door ons aangewezen bank- of girorekening binnen 14 dagen na factuurdatum.

Wij zijn gerechtigd om een kredietbeperkingstoeslag toe te kennen. De op onze bank-/giroafschriften aangegeven valutadag is bepalend en wordt derhalve als betalingsdag aangemerkt. Bij opdrachten van meer dan  € 5.000,- excl. BTW en mits niet anders overeengekomen kunnen wij betaling van de overeengekomen prijs in 3 termijnen verlangen, te weten:

– 40% bij acceptatie van de opdracht

– 40% bij verzending van de goederen aan het opgegeven adres

– 20% binnen 14 dagen na de tweede termijn of na gereed melding montage.

  1. Indien de afnemer niet tijdig betaalt, is hij zonder verdere ingebrekestelling een rente verschuldigd gelijk aan een procent boven de wettelijke rente per maand (+6% op jaarbasis) of per gedeelte van de maand welke als hele maand wordt beschouwd, daarvan over het factuurbedrag, gerekend vanaf 14 dagen na factuurdatum, alsmede alle kosten (minimaal +15%), waaronder rechtsbijstand, verbonden met de inning van de contractuele prijs.
  2. ledere betaling van de klant strekt primair ter voldoening van de door hem verschuldigde interest alsmede van de door ons gemaakte invorderingskosten en/of administratiekosten en wordt daarna in mindering gebracht op de oudste openstaande vordering.
  3. ln gevallen dat de klant:
  4. in staat van faillissement wordt verklaard, tot boedelafstand overgaat, een verzoek tot surseance van betaling indient, dan wel beslag op het geheel of een gedeelte van zijn vermogen wordt gelegd;
  5. komt te overlijden of onder curatele wordt gesteld;
  6. enige uit kracht der wet of van deze condities op hem rustende verplichting niet nakomt;
  7. nalaat een factuurbedrag of een gedeelte daarvan binnen de daarvoor gestelde termijn te voldoen;
  8. overgaat tot staking of overdracht van zijn bedrijf of een belangrijk gedeelte daarvan, daaronder begrepen de inbreng van zijn bedrijf in een op te richten of reeds bestaande vennootschap, dan wel overgaat tot wijziging in de doelstelling van zijn bedrijf; hebben wij door het enkel plaatsgrijpen van een der bovenvermelde omstandigheden het recht de overeenkomst te ontbinden zonder dat enige rechtelijke tussenkomst zal zijn vereist en enig bedrag verschuldigd door de klant op grond van door ons verrichte werkzaamheden en/of leveringen terstond zonder dat enige waarschuwing of ingebrekestelling nodig is, in zijn geheel op te eisen, alles onverminderd de rechten op vergoeding van kosten, schade en interest.

 

  1. Meldingsplicht

Indien de klant op grond van de wet verplicht is om, nadat is gebleken dat hij niet tot betaling in staat is, daarvan onverwijld mededeling te doen aan overheidsorganen of bedrijfsverenigingen, zal de klant verplicht zijn deze mededeling eveneens en gelijktijdig schriftelijk aan ons te doen.

 

  1. Eigendomsvoorbehoud
  2. Alle door ons geleverde goederen, ook als deze volgens de overeenkomst op de locatie van de klant of diens opdrachtgever door ons zijn gemonteerd, blijven ons eigendom tot op het moment van volledige betaling van al hetgeen de klant ons, uit deze of uit enige andere daarmee samenhangende overeenkomst verschuldigd is, met inbegrip van renten en kosten.
  3. De klant is verplicht om de geleverde goederen zolang deze niet worden gebruikt duidelijk kenbaar afgescheiden te houden van andere goederen zolang de eigendom niet is overgegaan. In geval van onder meer niet-betaling van een opvorderbaar bedrag, schorsing

van betaling, aanvraag van surseance, faillissement, onder curatele stelling, overlijden, liquidatie van zaken van de klant, zullen wij het recht hebben om zonder ingebrekestelling en zonder gerechtelijke tussenkomst het geleverde, doch niet of niet geheel betaalde als eigendom terug te vorderen onder verrekening van het eventueel reeds betaalde, doch onverminderd alle rechten om vergoeding te verlangen voor eventueel verlies of schade.

  1. De klant dient ons te allen tijde in staat te stellen om nog niet betaalde respectievelijk gehuurde goederen onmiddellijk terug te nemen, waar deze zich ook bevinden.
  2. De goederen kunnen door de klant in het kader van diens normale bedrijfsuitoefening worden doorverkocht of gebruikt, doch mogen niet op enigerlei wijze worden bezwaard. In geval de nog niet betaalde goederen worden doorgeleverd is de klant verplicht het eigendom voor te behouden en op ons eerste verlangen alle vorderingen tot het verschuldigde bedrag aan ons in stil pand over te dragen.

 

  1. Retentierecht
  2. Op alle goederen welke zich van of namens de klant onder ons bevinden, ongeacht de oorzaak, hebben wij het recht van terughouding zolang de klant niet aan al zijn verplichtingen jegens ons heeft voldaan.
  3. Wij zijn gehouden deze goederen volgens goed koopmansgebruik te beheren zonder dat de klant enig recht op schadevergoeding kan doen gelden in geval van tenietgaan, gedeeltelijk verlies en/of schade buiten onze schuld. Het risico der goederen blijft aldus bij de klant.

 

  1. Geschillen en toepasselijk recht
  2. Alle geschillen waaronder begrepen die welke slechts door een partij als zodanig worden beschouwd voortvloeiende uit of verband houdende met de overeenkomst waarop deze voorwaarden van toepassing zijn, of de betreffende voorwaarden zelf en haar uitleg of uitvoering van zowel feitelijke als juridische aard zullen worden beslecht door de rechtbank in Roormnond zulks voor zover de wet dit toelaat.
  3. Bij een geschil zijn de in onze administratie voorkomende gegevens beslissend, behoudens tegenbewijs.

 

  1. Algemeen
  2. Deze Bijzondere Voorwaarden gelden naast en in aanvulling op het hiervoor bepaalde in artikel 1 t/m 17 tenzij hieronder daarvan uitdrukkelijk wordt afgeweken.
  3. Onder “wij” wordt hiermede verstaan de bij het montage-/installatiewerk ingeschakelde derde-uitvoerder die in onze opdracht het werk uitvoert.

 

  1. (Op)Ievering
  2. Onze schriftelijke orderbevestiging is bindend voor wat betreft het installatiewerk en de daarmee gemoeide (op)leveringstermijn. Overeengekomen levertijden gelden immer bij benadering. De leveringstermijnen nemen een aanvang vanaf:
  3. de datum van totstandkoming der overeenkomst;
  4. de datum dat de klant ons alle noodzakelijke gegevens heeft verstrekt;
  5. de datum dat de klant een bedongen voorruitbetalingstermijn heeft voldaan;
  6. de datum dat de klant de door een bevoegde persoon goedgekeurde tekeningen, ontwerpen e.d. aan ons heeft doen toekomen.

En wel na de laatste van een van de genoemde data.

  1. In afwijking van art. 7, lid F, is de klant niet gerechtigd om in geval van overschrijding van de levertijd afname van de installatie te weigeren dan wel de overeenkomst te annuleren. In geval van langdurige overschrijding van de levertijd overleggen wij met de klant wat naar redelijkheid en billijkheid te doen staat. Bij ontbinding van de overeenkomst zal de klant het gepresteerde betalen. Ontbinding van de overeenkomst kan niet leiden tot enige verplichting onzerzijds tot het vergoeden van schade van welke aard ook. Zolang de klant zijn verplichtingen niet stipt nakomt kunnen wij de (op)levering opschorten.
  2. Het werk wordt als (op)geleverd beschouwd:
  3. indien de klant het werk na inspectie heeft goedgekeurd;
  4. nadat wij de klant hebben medegedeeld dat het werk is geïnstalleerd, afgemonteerd en/of bedrijfsklaar is. De klant dient ons de vereiste beproevingsfaciliteiten te verschaffen. Het ontbreken van een onderdeel welke door een derde (toe)leverancier had moeten worden geleverd, is geen reden om het werk als niet opgeleverd te beschouwen;
  5. na verloop van 8 dagen nadat wij schriftelijk hebben medegedeeld dat het werk voltooid bedrijfsklaar is en de klant heeft nagelaten het werk binnen deze termijn te inspecteren c.q. te (laten) beproeven;
  6. nadat de klant het werk feitelijk in gebruik heeft genomen. Bij ingebruikname van een deel wordt dat deel als opgeleverd beschouwd.
  7. Kleine niet-essentiële gebreken worden door ons zo spoedig mogelijk hersteld en kunnen voor de klant geen reden zijn om de goedkeuring te onthouden.
  8. Adviezen/gegevens omtrent plaatsing en/of gebruik van de installatie worden naar beste weten verstrekt zonder dat een bepaald resultaat wordt gegarandeerd, tenzij anders overeengekomen.

 

  1. Omvang van het werk
  2. Tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen behoren de volgende werkzaamheden, leveringen en voorzieningen niet tot onze verplichtingen;
  3. de klant is verplicht ervoor te zorgen dat de werkzaamheden achtereenvolgens kunnen plaatsvinden, zodanig dat het door ons te verrichten werk geen vertraging ondervindt:

2 de klant is in ieder geval zal de klant voor een goede bereikbaarheid van de werkplek moeten zorgen.

  1. Meerdere hulp voor het verplaatsen van stukken, welke redelijkerwijs niet door twee mensen te hanteren zijn, alsmede de te bezigen hijsen/of hefwerktuigen.
  2. De levering van hulpmaterialen zoals perslucht, elektriciteit, en de vereiste brandblussers die, nodig voor de uitvoering van de werkzaamheden, alsmede voor eventuele beproeving.
  3. Verlichting van de werkplaats zodanig dat het montagewerk of keuring /inspectie doorgang kan vinden.
  4. Tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen zullen eventueel vervangen/afkomende materialen ons eigendom worden.

 

  1. Meer-/minderwerk
  2. Wij hebben het recht om meerwerk uit te voeren en door te berekenen zonder voorafgaande toestemming van de klant indien het extra werk niet meer bedraagt dan 10% van het oorspronkelijke overeengekomen bedrag.
  3. Wijzigingen in de opdracht afkomstig van de klant of veroorzaakt door wijziging van omstandig-heden waardoor de oorspronkelijke overeenkomst niet (volledig) kan blijven gehandhaafd worden als zijnde meer- of minderwerk uitgevoerd en doorberekend. Alles binnen de grenzen van redelijkheid en billijkheid.
  4. Indien meer-/minderwerk meer dan 10% afwijkt van de oorspronkelijke som treden partijen in overleg omtrent te nemen maatregelen. In geval van annulering door de klant zijn wij gerechtigd om de tot dan toe gemaakte kosten c.q. geleverde goederen te factureren.

 

Venlo, 17 oktober 2006